- معماری مدرن
- شش ساختمان شگفت انگیز آسیایی همراه با تصاویر زیبا از این بناها
- دانلود خلاصه درس نظریه و روش های طراحی
- انواع عریان شدن در روسازی راه
- پاورپوینت معماری - مرکز فرهنگی جیبائو
- پاورپوینت معماری - مدارس اسلامی و معرفی چند نمونه
- پنجره ارسی
- ساختمان مرکزی بانک پاسارگاد
- دانلود کتاب
- دانلود کتابهای و مجلات معماری و ساختمان
بلند بگوییم: معماری ساختمان نیست!
دوسالانه یازدهم معماری ونیز، چنین عنوانی دارد: <معماری آنجاست، پشت ساختمان>! و همین اشاره ای است به یک حقیقت: معماری ساختمان نیست. ساختمان ها مصنوع هایی هستند و عمل ساختمان (سازی) است که منجر به به وجود آمدن چنین مصنوع هایی می شود، اما معماری چیز دیگری است! معماری یعنی اینکه ما چگونه فکر می کنیم، چگونه درباره ساختمان حرف می زنیم، چگونه آن را عرضه می کنیم و چگونه می سازیمش! این است معماری! به کلامی دیگر، معماری یعنی روش عرضه، شکل دهی و شاید پیشنهاد تغییراتی اساسی در محیط مصنوع انسان ساخته. در این معنی، کافی نیست که خود را از باران حفظ کنیم، اتاقی یا جعبه ای برای دفتر کارمان بسازیم، خود را در زمینه ای بگنجانیم که خود آن زمینه یا هر آن در حال تغییر است یا نهایتا به صورتی غیرواقع و مصنوعی منجمد شده است.
در حقیقت، ساختمان به تنهایی کافی نیست. اینها گورستان معماری اند، رسوبات آرزوهای متعالی اند برای دنیایی دیگر، دنیایی زیباتر و دنیایی گشوده بر ممکناتی فراتر از زندگی روزمره. به عبارتی دقیق تر، معماری آنی است که به ما این فرصت را خلق می کند که در این جهان در خانه خود باشیم! می تواند به این معنی هم باشد: تولید خانه، دفتر کار یا مکان های دیگری که ما در آنها زندگی می کنیم، کار می کنیم یا دور هم جمع می شویم. ولی این تولید، امروزه مواجه با کدها و آیین نامه هایی است که سبب می شود معمار نتواند بفهمد چه بلایی سر ساخته اش خواهد آمد؛ آیین نامه های مالی، ساختمانی، ایمنی، بهداشتی، رایانه ای و حتی آیین نامه و کدهای نما و سیما و رفتار بنا.
در شرایطی مجرد، مثل وقتی که ثروتمندی خانه ای می خواهد، یا صاحب موزه ای دنبال یک بنای هنرمندانه است، می شود فرصت هایی را یافت که معمار با حساسیت و احساس لازم، محیط را به گونه ای شکل دهد که در آن ما بدانیم در کجا هستیم! در همان حال، فضاهای افسانه ای هم ممکن است. اینها را می توانیم در سینما یا هنر ببینیم که منظری از فضاهای دیگر را به روی ما می گشایند. اینها را می توانیم در فضاهای کاملاتعریف شده که پیله اطراف ما را می سازند، قرار بدهیم، صرف نظر از اینکه فضاهای اختصاصی ما هستند یا عمومی، مثل هتل، کلوب، رستوران یا بوتیک هایی که فضاهای جمع شدن های ما هستند. می توانیم شاهد رشد و بالیدن اینها در اطراف خود، در منظرهای کاملاطراحی شده ای باشیم که دیگر آخرین فضاهای عمومی ما را تشکیل می دهند.
در خانه بودن
این تصویرها و فضاها شایسته دیده شدن هستند، نه فقط به این خاطر که زیبا هستند، بلکه بدین سبب که درگیر چالشی در طراحی هستیم که در آن ساختمان به تنهایی کافی نیست. وقتی شهرهای ما به تدریج تبدیل به توده و تسلسلی از مسکونی ها می شوند که منظر را قطع می کنند بی آنکه نه دغدغه طبیعت را داشته باشند و نه دغدغه یگانگی اجتماعی را، چگونه می توانیم معماری ای خلق کنیم که با منظر برخورد منطقی داشته باشد، رابطه با دنیا و با دیگران را تعریف کند و رخصت دهد در خانه خود باشیم و وصل باشیم به ساختار بزرگ تر اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی؟ چگونه می توانیم در خانه باشیم در دنیایی که در آن، تحرک مدام اشیا، مردم و اطلاعات مداوم تمام احساس های ناشی از هرنوع مکانی را خدشه دار می کند؟ درشرایطی که ساختمان هایی که در اختیارمان هستند تا در آنها زندگی کنیم و نقش مان را ایفا کنیم، به صورتی روزافزون حاصل ارتباطات و فناوری کامپیوتری است، چگونه می توانیم نظمی فیزیکی بسازیم که بتواند سکویی بشود که روی آن و در همنوایی با دیگران زندگی کنیم؟
شاید لازم است معماری را پیش از همه روشی بدانیم که برای ساختن لازم داریم یا برای ویران کردن. چگونه می توانیم فضاهایی بسازیم که حسی برانگیزد و احساس شود؟ می توانیم صحنه هایی صوری و لحظه هایی وهمی از یگانگی بسازیم؟ می توانیم نیروهایی را که معمولاماهیتی تکنولوژیکی دارند و زندگی روزانه ما را کنترل می کنند، به عرصه بکشانیم و خودمانی شان کنیم به نحوی که خود را در این دنیای مدرن در خانه احساس کنیم؟
داستان رازآلود معماری
اینها هستند دغدغه یازدهمین دوسالانه ونیز؛ در پی جمع آوری و تشویق تجربه و آزمون ها در معماری بودن. این می تواند شکلی از ساخته ای نمونه وار باشد، تصویری از جهان های دیگر یا ساختن بلوک هایی از دنیای بهتر. این دوسالانه دنبال آن نیست ساختمان هایی را نشان دهد که وجود دارند و از بودنشان مفتخر هم هستند! قصد ارائه راه حل های انتزاعی برای مشکلات اجتماعی را هم ندارد اما می خواهد ببیند آیا معماری، با تجربه و آزمون دنیای واقعی، می تواند اشکال مشخصی از تصویرهای راهگشا ارائه کند.
طبعا، برای چنین تجربه هایی تکنولوژی می تواند مطرح باشد ولی تکنیک هایی هستند که در ورای دنیای مالوف معماری شکل یافته اند و می توانند در این تجربه کردن ها مورد استفاده قرار گیرند مثل هنر، معماری داخلی، فیلم، منظرسازی و اجرا. به کلامی دقیق تر، استفاده از کلاژ و تکه چسبانی، بازسازی و استفاده مجدد، ویران و بی شکل کردن، استفاده از اشکال روزمره، آرمانی یا ضدآرمانی، افشای زشتی، بی شکلی و تردیدها و ناخالصی ها نیز از ممکنات این تجربه هستند. در عالم واقع، جدا از روال توسعه سبک ها و وسوسه کمال فناوری، داستان رازآلودی از معماری وجود دارد که چنین نیروهایی را برای خلق معماری ای دیگرگونه به وجود می آورد و در بستر چنین سنتی است که دوسالانه یازدهم ونیز قرار دارد.
<معماری فراتر از ساختمان> به مباحث اصلی اجتماع ما اشاره دارد. معماری ساختمان نیست. معماری باید فراتر از ساختمان ها برود، چون ساختمان به خودی خود کافی نیست. انباشت عظیم و وسیعی از منابع طبیعی وجود دارد که تطبیق آن با شرایط درحال تغییر مداوم زندگی مدرن بسیار مشکل است.
بسیاری از ساختمان ها زشت و بی مصرف و ضایع هستند. حال آنکه معماری زیبا است. می تواند ما را چنان در این جهان استقرار دهد که هیچ هنر دیگر نمی تواند. می تواند ما را در این واقعیت مدرن در خانه استقرار دهد. به ما می گوید که در این جهان مدرن، با ارزش ترین و فاخرترین پدیده عبارت است از فضا.
..........................................................
آشنایی با رشته نقشه کشی معماری
|
حدود 50 سال از پیدایش ، تکوین و
کاربرد سیستم های مدون و منظم برنامه ریزی وکنترل پروژه وهمچنین مدیریت
پروژه می گذرد و کار توسعه، تکمیل و بهره برداری از این سیستم ها و روش ها
همچنان ادامه دارد.هدف مهم و کار اصلی سیستم های برنامه ریزی و
کنترل(نظارت) پروژه ، دستیابی به هدفهای برنامه ، طرح پروژه ازراه بهینه
نمودن مدت زمان، هزینه ی اجرا و کیفیت نتایج پیش بینی شده یا مورد انتظار
آنهاست. بدین جهت ، ابزاری موثر و کارامد برای مدیریت برنامه ، طرح و پروژه
می باشد. طرح ها و پروژه ها در هر کشوری، همچون چرخ هایی برای تحرک ماشین
رشد و توسعه ی اقتصادی - اجتماعی به شمار می آیند. شناخت یکایک منابع کشور و
اولویت آنها نسبت به یکدیگر و استفاده بهینه از آنها ، موجب دستیابی کامل
به هدف ها وآرمان های تعیین شده ، تسریع حرکت فرایند توسعه و سلامتی ساخت و
روان نظام اقتصادی یک کشور خواهد شد.
2) ایستایی و فن ساختمان : ضریب 2
(۳ مدیریت کارگاهی : ضریب 4
(۴ مواد ومصالح : ضریب 2
همان طور که می بینید درس زبان، ضریب 2دارد و در این رشته مانند مدیریت پروژه و ساخت با دروس تخصصی هم ضریب بوده و ارزشی برابر با آنها دارد. پس باید برای قبولی در این رشته زبان را جدی تر گرفت. کتاب های "زبان تخصصی برای دانشجویان معماری"، "زبان تخصصی برای دانشجویان عمران " منابع زبان توصیه شده در این رشته هستند.
2. مبحث 9 مقررات ملی ساختمان(بتن)
3. مبحث 5 مقررات ملی ساختمان(مصالح)
4. تست مصالح نظام مهندسی
5. تست مصالح آزمون های کاردانی به کارشناسی
2. درک رفتار سازه ها ( دکتر گلابچی)
3. سیستم های ساختمانی(هنریش انگل)
4. سیستم های ساختمانی آینده ( دکتر گلابچی)
5. معمار+مهندس=ساختار ( دکتر گلابچی)
6. سازه و معماری (وحید تقی یاری،حمید حسینی مردی)
7. رفتار و طراحی سازه ساختمان های بلند(مبحث برج ها) (تالیف دکتر فریبرز ناطق نوری)
8. آیین نامه 2800 زلزله
9. مبحث 6 مقررات ملی ساختمان
10. تحلیل سازه ها ( 4 فصل اول)( شاپور طاحونی)
2. مدیریت و کنترل پروژه( نادری پور)
3. مدیریت و کنترل پروژه (گلشنی)
4. برنامه ریزی شبکه ای ( محمد تقی بانکی)
5. روش ها و مدیریت کارهای ساختمانی( محمد تقی بانکی)
6. مدیریت پروژه های عمرانی (امیر لطفی)
7. شرایط عمومی پیمان
8. مدیریت پروژه های ساختمانی(مبحث مشاجره کارفرما و پیمانکار، قرار دادها)(محمد تقی بانکی)
9. مدیریت پروژه های ساختمانی (محمد رضا موسویان)
10. فهرست بها ابنیه
الف-نظریه های مدیریت پروژه
1-الف -خواندنی های تکلیفی
2-الف-آموزش نظری(جلسات تکلیفی)
3-الف-آموزش عملی (پروژه های تکلیفی)
ب-روش های مدیریت پروژه 1
ج--روش های مدیریت پروژه2
د-پروژه های موردی مدیریت1
ه- پروژه های موردی مدیریت2
الف-علوم ساختمانی
ب-سیستم های تاسیسات ساختمان
ج-فنون ساخت پیشرفته
الف-ریاضیات
ب-برنامه نویسی و کاربرد کامپیوتر
ج-کامپیوتر در مدیریت پروژه
دانش آموختگان اين رشته بر اساس توانايي هايي كه در روند آموزش كسب مي كنند مي تواننددر زمينه هاي زير ايفاي نقش كنند:
2.ايستايي و فن ساختمان (با ضریب3)
3.مديريتكارگاهي(با ضریب0)
4.موادومصالح(با ضریب0)
5.سيستمهاي ساختماني در معماري(با ضریب4)
6.طراحي فني واجزاء ساختمان(با ضریب3)
7.تنظيم شرايط محيطي وتاسيسات ساختمان(با ضریب0)
2.ايستايي و فن ساختمان(با ضریب3)
3.مديريتكارگاهي(با ضریب0)
4.موادومصالح(با ضریب0)
5.سيستمهاي ساختماني در معماري(با ضریب0)
6.طراحي فني واجزاء ساختمان(با ضریب3)
7.تنظيم شرايط محيطي وتاسيسات ساختمان(با ضریب4)